Falbygdens MC Veteraner

                                Tips & Trix

Bil & Bromsservice i Falköping limmar alla typer av bromsbackar. Till mopeder - motorcyklar - bilar mm. Tel: 0515-15803.

Modifiering av antik brandsläckare till veteran mc,n.

Införskaffa en gammal brandsläckare av samma utförande som ni ser på bilden. Värm loss det lödda locket och modifiera som bilderna visar. Ni som blir inspirerade av att tillverka en sådan kan se hur den är placerad på bilden bredvid. Denna monteringsplats var lämplig på just denna NSU, men varje motorcyckelmärke har sin egen plats som kan vara lämplig.

Läckande tank

Till min stora förfäran upptäckte jag ett bränsleläckage vid höger tanks bränslekran i sommras. Det visade sig att bränsleröret ”bröt” så hårt i kranens infästning, att lödningen i tanken släppte. Nu när vintern står för dörren, var det dags att ta sig an problemet.

Först slipade jag rent runt infästningen och lödde om denna.

Värmen från lödningen gjorde att tankförseglingen på insidan sprack.

Jag tvättade med Aceton, först med en liter. Resultatet blev, sådär!

Det behövdes en andra tvätt, nu med två nya liter Aceton. Sedan var det bara att skvalpa runt för att komma åt alla ytor i tanken.

Efter detta skall tanken tvättas med KREEM ”TankPrep – Cleaner A” en frätande blandning, som jag spädde med två och en halv liter varmt vatten vid första tvätten. Jag lät den stå i ett dygn, och ”skvalpade runt” lite då och då. Jag tyckte nog att resultatet kunde blivit bättre! Jag hade förväntat mig en metall ren yta!

Så på´t igen! Jag använder samma syra-blandning en gång till. Nu utblandad med full mängd varmt vatten (Skall vara 10-11 liter eller full tank, för bäst resultat) i ytterligare 24 timmar. Efter detta måste tanken sköljas med vatten till den slutar skumma. Nja, det blev något bättre…….

Efter alla procedurer så är det dags för KREEM ”Tank Prep – Conditioner B” som tar bort de sista vattenresterna. Nu får man vara försiktig, då medlet kan påverka färgskiktet!

Till sist skall tankförseglingen på plats. Även denna produkt kan förstöra färgen på tanken! Häll i, snurra och vrid på tanken……. Om någon behöver låna min fiberkamera, så hör av er!

Hasse Wahlström

Miljövänlig förgasartvätt, med vinäger och bakpulver!

När jag letade på "nätet" efter hur man justerar min Linkert och Scheblerförgasare, så snubblade jag över nedanstående metoder för att göra mässingsförgasarna vackra igen. Detta måste provas! Båda mina förgasare måste göras rena, så varför inte prova?

Du tillverkar blästermunstycket genom att göra ett hål i bensinslangen . Tryck in blåsmunstycket, så mynningen hamnar cirka 25 mm från slangens öppning. "Spetsa" till slangen i båda ändar cirka 45 grader. Stoppa in en mutter i slangens nedre ände (för att strypa luftflödet lite). Skär ett hål i burkens lock, och tryck i slangen. Sedan är det bara att köra!  OK, det dammade rätt mycket! Så det är en klar fördel att vara utomhus. 😉

Skölj med vatten, och torka delarna i ugnen i 75 grader en halvtimma eller så.

Jag glömde tyvärr att ta en bild av min förgasare med mässingshus, innan tvätt, men den såg ut ungefär som på bilden ovan.... Jag provade att tvätta förgasaren i varmt vatten, Vinäger och Diskmedel med utmärkt resultat!

En liter varmt vatten, 2,5 dl Vinäger och en matsked Diskmedel. Lägg allt i blöt, och skrubba med en tandborste efter ett tag. Fantastiskt resultat, eller hur! Ta det försiktigt och korta tiden i badet, om du har ett aluminiumhus! Inte över natt alltså!.

Jag blästrade sedan förgasaren med bakpulver och mitt hemmagjorda blästermunstycke. (Beskrivning ovan) Även detta blev rätt lyckat.

Elschema för Harley Davidson 1930 DL -750

Tanktätare

En tjusig WLC på torget i Falköping!

Jag hade problem med att min förgasaren flödade i tid och otid.  Korkflottörens diameter visade sig vara för stor, och fastnade i förgasarhuset vägg. Jag behövde slipa ner flottören några millimeter, men problemet var ju att även ytskiktet (lacken) på flottören försvann då. Jag började fundera på vad kan jag täta med, och som tål den nya "aggresiva" bensinen? När jag renoverade mina tankhalvor använde jag "KREEM" tanktätare, så jag provade att pensla flottören med två lager "KREEM". Dåligt beslut......Flottören blev för tung!

När jag nu plockade isär förgasaren för att byta till en nyinköpt (original) flottör, visade det sig att den gamla som hade legat i bensin, var "klibbig" och mjuk! Det betyder ju att även tankens insida är "klibbig" och mjuk. 

"KREEM" är en enkomponents tätningsmassa. Frågan är om man borde valt en tvåkomponents?

Jag har fått tipset från flera hål att hälla i Aceton i tanken för att lösa upp "KLEER", och kunna börja om! Använd en tvåkomponents försegling i stället.